sobota 26. prosince 2015

toreador

a.lasprovincias..es

Toreador

  Korida je jedno z posledních míst v Evropě, kdy obě dvě strany zápasu vsází to maximum co mají - život. Býk asi dává víc. Ale i toreador, v nebezpečné blízkosti smrti -  co to znamená v opojné radosti z boje. A navíc ukazuje tvář zbabělé Evropě, které už nezbývá nic než strach a ještě krátce trvající iluze karcinogenního blahobytu.
 "Uvědomil jsem si, že život bez koridy nemá smysl", říká v nemocnici v Salamance těžce zraněný toreador Saul Jimenez Fortes. Roh býka mu pronikl hrdlem poslední záříjovou koridu ve Vitigudinu. Prognóza špatná. Po třech měsících v nemocnici se naštěstí nepotvrdily nejhorší obavy a toreador poskytl hovor znalcům koridy a novinářům.
  "Bál jsem se nejhoršího, ale doufal jsem a naděje mě držela při životě", řekl toreador z Malagy auditoriu, které mu až nábožně naslouchalo. "Teď už jsem šťastný, cítím, že se mi vrací síla, myslím, že jsem už vyhrál. Uvědomil jsem si, že jsem toreador, nemohu být nic jiného". Toreador říká, že nastoupí do koridy v únoru v Madridu na Vistalegre. "Není to začátek, ale konec jedné etapy mého života". 
 Ve Valencii nastoupil čtyřikrát, až k triumfu, jeho hlavní zbraní byla exhibice proti býkům z Fuente Ymbro. Znalci registrovali jeho pokroky v umění a technice koridy, aniž by utrpělo  jeho umění vzrušit publikum.
  "Nechci být být pouze statečným, statečnost  je subjektivní, záleží na každém z nás, jak eliminujeme svůj strach", toreador relativizuje pojem strachu. "Mým záměrem je stát se pomalým, stále pomalejším a tím ovládnout býka, dominovat, to znamená být dobrým toreadorem".
   Saul Jimenez Fortes je synem toreadorů, jeho otec Gaspar Jimenéz byl matadorem a jeho matka Mari Fortes byla toreadorkou předtím než caudillo zakázal ženám tuto profesi nebo umění. Žil obklopen uměním koridy.
   Cituje svého mentora v koridě Nemesia Mathiase: "Toreador v koridě sice je, ale měl by dospět k bodu, kdy se jím vždy znovu stává. Měl by se pohybovat v rovnováze, která by mu umožnila vyjít vítězně z limitovaného prostoru, který mu definuje býk".
   Hovor toreadora se znalci koridy trval dvě hodiny a sklidil bouřlivý potlesk od přítomného publika v Salamance.  

Žádné komentáře:

Okomentovat